yt_logo fb_logo instagram_logo

Likovni razvoj otroka skozi leta

Kako se otrokova ustvarjalnot razvija z leti?
Članek
Tako kot odraščajo otroci, odrašča tudi njihova risba. Otroška ustvarjalnost se sooča z različnimi stopnjami razvoja, ki jih je dobro poznati in razumeti. Fazo v kateri se otrok nahaja, lahko zaznamo skozi rabo določenih elementov v njihovih risbah. Leta pripisana poleg pa so le približek in ne pravilo, saj je slednje odvisno od mnogih dejavnikov.

 

Čečkanje
od cca. 1. - do 2. leta starosti

V večini teorij velja, da začetno čečkanje ni poskus ustvarjanja umetnosti oz. repliciranja česarkoli na papir. Je preprost  otroški užitek v premikanju roke in puščanju sledi pri tem. Največji namen (in veselje) čečkanja pri otrocih je ugotavljanje povezave med njihovim gibom in oznako, ki pri tem ostane na papirju. Značilno je čečkanje z »zamahom«. Torej dolge linije, ki velikokrat sežejo tudi čez papir. Otroci ustvarjajo z ramo oz. v proces ustvarjanja vključujejo celotno roko/telo. Značilno je držanje pisala v pesti, namesto med prsti. Ta način jih tudi fizično vključuje v proces ustvarjanja, kar jim omogoča sproščanje energije. Faza čečkanja je najbolj pomembna za razvoj fino-motoričnih sposobnosti pri otroku, zato je dobro otroka pri čečkanju spodbujati ter mu vedno omogočati dostop do papirja in barvic. Ker barve v tej fazi še ne igrajo pretirano vlogo, je dobro ponuditi le nekaj odtenkov, ki pa so v visokem kjontrastu z papirjem in je sled za njimi dobro vidna. Pri izbiri materiala poiščite raje nelomljive barvice - po možnosti debeleješe (priporočam Caran'd Ache maxi fancolor )

  
     Neža- 1leto                                                                 Peter- 1 leto                                             Sara- 1leto


Kontrolirano čečkanje
Od cca. 2.-3. leta starosti

Ne traja dolgo, da se otroci naučijo prve povezave med njihovim gibom roke in  črto, ki pri tem nastane.  S tem se začne razvijati kontrola nad pisalom in oznako na papirju. Pri tem se največkrat pojavljajo črte, ki otroku nudijo največji užitek (po navadi dolge linije skozi celoten papir). S porastjo motorike in pridobivanjem kontrole nad mišicam v roki in zapestju se čačke začenjajo spreminjati v prve geometrijske oblike (po navadi krogi). Velikokrat se začnejo v tej fazi pojavljati tudi prve črkam-podobne čačke (največkrat gre za črke iz otrokovega imena). Tudi če ni podobnosti boste opazili, da otrok že začenja poimenovati svoje čačke in v svoje slike začenja vključevati domišljijo. Zato pogosto pove, da je narisal mamico, atija- naslednji dan pa mu ista čačka že lahko predstavlja kužka. Pri tej domišljijski zgodbi je pravilno, da otroka spodbujate karkoli že vidi, saj ga bo takšna spodbuda še bolj stimulirala k uporabi domišljije in kreativnosti.

         
Žana- 2 leti                                                                    Peter- 2 leti

Pred-simbolizem
cca. od 3.-4. leta

Otroci začnejo kroge in črte povezovati v prve- človeku ali živalim podobne figure. Zanimivo je, da večina otroških risb v tej fazi vključuje in poudarja le glavo in noge, izpusti pa trup/vrat ali roke (kot je na primer spodnja slikica družine, ki jo narisala 3- letna deklica). Teorije zakaj se to dogaja so različne, najbolj priznana pa je, da otroci v tej fazi bolj kot željo upodobiti realnost, upodabljajo svoje domišljijsko videnje sveta in vključujejo tisto kar se jim zdi pomembno.  Glava je po navadi na risbi največja, saj predstavlja za otroka najpomembnejši element. Tukaj jemo- komuniciramo- razmišljamo. V tej fazi razmerja med objekti še niso pomembna. Prav tako so elementi na slikah narisani v »zraku« in brez logičnega sosledja. Velikokrat pa so risbe v tem obdobju avtoportreti ali podobe iz otrokovega življenja (jaz ali družina). Zato je za spodbujanje ustvarjalnosti v tem obdobju odlična izhodiščna točka za risanje nekaj kar se začne z »jaz« ali pa »jaz in moja družina« ali »jaz med igro«

            
Portret družine in slikice različnih živali 3-letne deklice                                            Portret bratca- 3-letni Žak

Simbolizem
Od 4. leta starosti

Večina otrok je v tem obdobju že razvila lastne simbole za upodobitev stvari okoli sebe (oseba, drevo,hiša, žival ipd. ). Ti simboli, (ki postanejo po navadi ponavljajoča shema v risbah, dokler določena izkušnja tega ne spremeni) se med otroci precej razlikujejo. V slikah so že vključeni tudi določeni detajli in vzorci ter večji približki realnosti (osebe imajo sedaj v večini roke, noge, oblačila, riba ima luske, hiša ima streho, okna in vrata...). Koliko detajlov je vključenih je odvisno od otrokovega zaznavanja pomembnosti ali nepomembnosti elementov okoli sebe.

Med 5 in 6 letom starosti se tudi začne pojavljati občutek za prostor. Elementi na risbah počasi že začenjajo dobivati na korelacijah med velikostjo predmetov kot npr. "pikapolonica je manjša kot hiša"- "kužek je manjši kot smreka"

V risbo velikokrat vključijo t.i. base line. Črta v spodnjem delu risbe, ki ponazarja tla. Pogosto je ta zeleno obarvana in predstavlja travo.  Z časom pa ta izgine in razvoj ponazoritve prostora postane vse bolj kompleksen. Otroci se z leti s svojimi simboli vse bolj poskušajo približati realnosti, ki jo zaznavajo okoli sebe.

            
Risba ribice 6-letne deklice                               Neža- 5 let                                                                      Nyah- 7 let

Zelo zanimiv pa je v tej fazi tudi razvoj t.i. »rentgenske slike«. Otroci ustvarijo sliko, v kateri lahko vidimo znotraj dogajanja. Na primer: jaz in moja družina v hiši ali kot na spodnji risbici 5-letne Eve in Neže prikazuje nosečo mamico z dojenčkom v trebuhu


Neža in Eva prikazujeta skozi risbico svojo nosečo mamico z dojenčkom v trebuhu.

Kriza realizma
Od 9/10 leta starosti

Je obdobje v otroškem razvoju, ki nastopi okoli 9/10 leta starosti in se z leti vse bolj potencira.

V tem obdobju se otroci vse bolj zavedajo sveta okoli sebe, ki ga v svojih risbah želijo čim bolje upodobiti in približati realnosti. Vse bolj se trudijo upoštevati detajle in proporce v svoji sliki. Prav tako že poskušajo vpeljevati 3-dimenzionalnost v svojo risbo.  Želja po približevanju realnosti v sliki, pa velikokrat otroke vodi tudi v nezadovoljstvo in pretirano kritiko do svojega dela. Tisto, kar so želeli upodobiti ni izpadlo tako kot bi moralo in to še prehitro opazijo. Prav zato je tukaj pomembno dobro vodstvo in spodbujanje ter izpostavljanje NE nepravilnosti temveč tistega kar je bilo narejeno dobro. Z dobrim vodstvom lahko otroci to krizo realizma presežejo in se iz svoje risbe veliko naučijo ter s tem razvijejo svoje kompetence na poln in pravilen način.

 
POP kultura in otroška risba

Z internetom, televizijo in dostopnostjo današnje tehnologije, otroci v svojih risbah vse bolj upodabljajo tudi junake, ki jih fascinirajo iz medijev ali knjig. Uporaba teh junakov lahko seže že v risbo 4-letnika, najpogosteje pa se pojavlja pri nekoliko starejših otrocih (okoli 4-5 razreda osnovne šole).  Ti junaki so pogosto narisani v akciji (tečejo, skačejo ali kaj počnejo). Zanimivo je, da se tudi zaradi dostopnosti tehnologije v otroški risbi lahko že zelo zgodaj pojavijo zahtevnejši elementi, kot so raba perspektive in 3-dimenzionalnosti, ki jih že generacija nazaj ni bila zmožna. Namesto zaviranja rabe teh populariziranih karakterjev je dobro to otroško fasciniranost uporabiti in spodbujati ter iz slednje razvijati otroško ustvarjalnost na način, ki lahko presega osnovne stopnje ustvarjanja.  

  
Risbici junakov 13-letnega fantka                                                                         12-letna Tia

 Če vam je članek všeč, ga podelite tudi med svoje prijatelje!

Iskrena hvala tudi vsem staršem, ki ste mi poslali risbice vaših otrok in dovolili, da jih uporabim v  tem članku!

Imate tudi vi kakšno lepo fotografijo ustvarjanja vašega malčka in bi radi, da jo uporabim v kakšnem od naslednjih člankov? Posredujte nam jo
preko FB ali po e-mailu info@portret.si .

V kratkem pripravim nov članek- Kako spodbujati otroško ustvarjalnost in katere so najpogostejše napake, ki jih pri tem odrasli delajo. Ta čas pa lahko preberete članek "Zakaj nekateri rišejo bolje kot drugi "



Da ne zamudite izida naših novih člankov, se prijavite na prejemanje novičk "Iz studijskega dnevnika".



Sledite nam lahko tudi na YouTube kanalu Art Studio Dolores, kjer za vas pripravljamo video vsebine za naše članke.



Ustvarjalnost otrok na sproščen in zabaven način spodbujamo v naši mladinski likovni šoli. 

KLIKNITE SPODAJ IN SI OGLEJTE, KAKO IZGLEDA USTVARJANJE V NAŠI MLADINSKI LIKOVNI ŠOLI.











KONTAKT IN POVPRAŠEVANJE

Dolores Ponoš

Ulica mesta grevenbroich 13

3000 Celje